sport en samenleving

Overal kom je sport tegen
Een indeling
Topsport
Overige

De opbouw van dit gedeelte

In deze les zullen we ons bezighouden met de vraag welke
factoren van invloed zijn op deelname en sport- en bewegingsactiviteiten. In plaats van sportdeelname spreken we ook wel sportparticipatie.

In deze les gaat het dan vooral om de vraag of we verbanden
kunnen leggen tussen bepaalde groepen en het
deelnemen aan bepaalde vormen van lichamelijke activiteit.

Na het doornemen van dit gedeelte moet je kunnen aangeven hoe maatschappelijke factoren van invloed zijn op actieve en passieve sportbeoefening en wat de maatschappelijke betekenis van sport en bewegen voor de samenleving kan zijn.

Jonge kinderen zijn lichamelijk actief. Zij houden van het spel. Het is kennelijk menselijk om lichamelijk actief te zijn. Naarmate we ouder worden is lichamelijk actief zijn niet meer zo natuurlijk. Een aantal van ons munt zelfs uit door het volstrekt niet meer lichamelijk actief zijn…

Om lichamelijk actief te zijn, kun je uit verschillende mogelijkheden kiezen. De vraag die we ons in deze les stellen is vooral “Waarom kiezen we voor bepaalde invullingen?” Heeft dat met leeftijd te maken, heeft het te maken met het feit of we een jongen of een meisje zijn, … enz.

Scroll naar boven